Fatalna imitacja

Zapraszamy na wernisaż wystawy "Fatalna imitacja" Dominika Stanisławskiego, który odbędzie się 14 lipca 2017 r., o godz. 19.00, Winda, ul. Grzegórzecka 31.

 

Prezentowana w Galerii Widna wystawa Dominika Stanisławskiego tytuł czerpie z późno PRL-owskiego dowcipu, gdzie nazwę najpopularniejszego wtedy samochodu – produkowanego na włoskiej licencji Fiata 126p, ktoś rozszyfrował jako: Fatalna Imitacja Auta Turystycznego Jednoosobowego Dwudrzwiowego Sześciokrotnie Przepłaconego. Centralnym elementem jest tu makieta rozbitego pojazdu – swego czasu jednego z najbardziej pożądanych produktów, symbolu gierkowskiej małej stabilizacji. Polski Fiat – Włosi upierali się, by podkreślać, że auto produkowano za żelazną kurtyną – ani wygodny, ani ładny, ani solidny, z biegiem lat osiągnął status obiektu „kultowego”, ale też nieodłącznie kojarzonego z burzliwą historią i polityką tego okresu. Prezentacja modelu już uszkodzonego sugeruje że nie mamy do czynienia z czymś, co się zużyło w trakcie eksploatacji lub kraksy, ale raczej z sytuacją wady wrodzonej. Pojazd-atrapa jest wadliwy podwójnie. Stanisławski wykorzystując symbol wzniosły i marny zarazem zastanawia się nad kondycją nas samych ponad ćwierć wieku po transformacji. „Fatalna imitacja” to nostalgiczna historia o tęsknocie za minionym, niespełnionych aspiracjach, zachodnioeuropejskich kompleksach i niemożności wyjścia poza ustaloną bezpieczną strefę. Cytując artystę: „Fatalna Imitacja to opowieść o nas, o tym, jak się permanentnie po cichu rozbijamy o rzeczywistość, której nigdy nie potrafiliśmy dobrze zobaczyć, pojąć – do czego nie jesteśmy gotowi się przed sobą przyznać – i co tak usilnie maskujemy fasadą rosnącą w miarę, jak coraz wytrwałej urządzamy sobie wzajemnie cały ten cyrk w postaci ersatzu dobrostanu.”

 

Dominik Stanisławski – ur. w 1979r. w Łodzi. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie kończy pracę nad doktoratem pod opieką prof. Grzegorza Sztwiertni. Wcześniej studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje na macierzystym wydziale jako asystent w II Pracowni Interdyscyplinarnej. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się działaniami z pogranicza analogowych i cyfrowych mediów rejestrujących i przetwarzających obraz, a także sztuką obiektu i coraz częściej instalacją i działaniami performatywnymi. Centralną osią jego poszukiwań jest kategoria wypadku (kraksy) w kontekście rozumianej po darwinowsku ewolucji produktów kultury w postinternetowej rzeczywistości.

 

Kuratorką wystawy jest Agata Cukierska.

 

Szczegóły na

 

fb

 

ASP w_Krakowie_fatalna imitacja

 



Wpisany przez Monika Żarnowska 12.07.2017r. Ostatnia zmiana 12.07.2017r.

Strona internetowa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie stosuje pliki cookies tzw. ciasteczka, są one konieczne do prawidłowego jej działania.
Kliknij zgadzam się, aby niniejsza informacja się nie pojawiała.

Copyright 2011 Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | [+48 12] 299 20 00 | Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć