Kamienie milowe. Kamienie pamięci

Monika Wanyura-Kurosad

 

Kamienie milowe. Kamienie pamięci

 

wernisaż 28.02.2019, godz. 18.00

 

wystawa 28.02.2019 — 31.03.2019

 

Centrum Sztuki

Galeria El

Elbląg, ul. Kuśnierska 6

 

Kamienie plakat

 

Wystawa Kamienie milowe. Kamienie pamięci poświęcona jest zagadnieniu pamięci i czasu. Droga życiowa jest doświadczeniem metaforycznej podróży przez życie. Naznaczona życiowymi wyborami, spotkaniami i rozstajami jest fascynującym, głębokim doznaniem. Jest również procesem — odczuwanym i przeżywanym na wielu poziomach ludzkiej egzystencji. Od prostych decyzji i wyborów aż po dotknięcie sacrum, doświadczenie mistyczne i przeżywanie osobistej Drogi krzyżowej.
Istotą jest zatrzymanie w drodze, refleksja, spojrzenie wstecz ale i pragnienie sięgnięcia poza horyzont. Przemijanie, doświadczenie sacrum i profanum, czas i refleksja to generalny temat ekspozycji. Drobne znaki, zapamiętane chwile, dotknięcia. Ale i materia czasu, jego gęstość, ciężar. Zaistnienie w czasie, poddanie się jego nieuchronności. Mocowanie się z jego biegiem, szerokim nurtem zdarzeń niosącym ludzkie istnienia. Przemijanie. Pamięć. Fragmenty życia zapamiętane i zarchiwizowane w mistycznych przestrzeniach pamięci.
Wystawa zmierza w stronę architektury formy i przetworzenia rzeczywistości. Dominującym elementem wystawy jest instalacja z pasów papieru i luster, które przenoszą obraz rzeczywistości w wymiar mistyczny. Co jest rzeczywistością, a co mirażem? Kamienie dopełniające instalację stanowią metaforę trzech upadków Chrystusa. Abstrakcyjny, czarno-biały rysunek w technice tuszu na wpleciony jest w narrację wystawy. Ekspozycja jest próbą połączenia punktu, drgającej kreski, czerni i bieli z obiektem działającym masą. Pomiędzy nimi otwiera się przestrzeń doświadczenia artystycznego, poszukiwania znaczeń i interpretacji rzeczywistości. Tytułowe kamienie milowe to istotne decyzje życiowe, wydarzenia i chwile warte zapamiętania. Opadają na dno pamięci aby zostać już na zawsze.
Kolorystyka wystawy oparta jest na czerni, bieli, skali szarości a także na odcieniach fioletu. To kolor skłaniający do refleksji, wchodzenia w przestrzenie pomiędzy rzeczywistością a światem mistycznym, pozazmysłowym. Odwrócenie, odbicie, odmienna perspektywa, widzenie rzeczy w sposób odwrotny, multiplikacja to forma narracji, która myli tropy i wysadza z kolein rzeczywistości. Skłania do poszukiwania głębi i innej perspektywy, odkrywania odmiennych sposobów dotykania świata. Papier i lustra, noszą ślady destrukcji, zarysowań, przecięć, zafarbienia, zamglenia. Ale niosą również wewnętrzny blask, ciepłe lśnienie. Łączą skrajności i kontrasty.
Ekspozycję dopełniają cykle prac poświęconych twórczości Paula Celana i Czesława Miłosza. Są to prace rysunkowe oraz instalacje i film. Eksponowane są również książki artystyczne będące obiektami, w których ujawnia się element interaktywnej gry z odbiorcą. Książki służą do oglądania i czytania, są plastyczną interpretacją twórczości poetyckiej Seamusa Heyneya, Tomasa Tranströmera, Gary Snydera, Paula Eluarda, Johna Donne'a. Jest to podróż w wielowymiarowe światy wyobraźni wybitnych poetów i próba wejścia w nimi w dialog. Z malarskiej, plastycznej materii utkana jest osobista interpretacja poezji. Fizyczność obiektów, struktura i kolor papieru, malatura okładek są bardzo ważnymi elementami kompozycyjnymi. Ich doświadczanie poprzez dotyk jest istotnym założeniem wystawy, która wychodzi naprzeciw odbiorcy. Całość wystawy jest scenograficzna grą z przestrzenią, układaniem sensów, myleniem tropów i poszukiwaniem odpowiedzi na odwieczne pytania o życie, śmierć i sens istnienia.



Wpisany przez Monika Żarnowska 25.02.2019r. Ostatnia zmiana 25.02.2019r.

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | [+48 12] 299 20 00 | Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć