Czterej mistrzowie i ich pracownie. Malarstwo i rysunek w zbiorach ASP

Termin – 14 grudzień 2007 r. – 30 styczeń 2008 r.
Kuratorzy – Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, Małgorzata Sokołowska
Aranżacja – Maciej Radnicki
Publikacja – katalog wystawy, Czterej mistrzowie i ich pracownie, 2007, wyd. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 2007.

 

Od samego początku działalności Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie towarzyszyło gromadzenie zbiorów muzealnych. Prezentację części tych zbiorów w postaci wystawy organizuje Uczelnia na własnym terenie po raz pierwszy. Celem wystawy jest wyeksponowanie najbardziej charakterystycznego dziś dla Muzeum ASP wątku jego zbiorów: tematu edukacji artystycznej i kolekcji prac studenckich.


Założeniem naszym było także ukazanie ich w aspekcie historycznym – jako przekroju przez dzieje nauczania w krakowskiej ASP. Wybór dotyczy czasu od początku organizacyjnej autonomii Uczelni, tj. od czasów matejkowskich (od 1873 r.) po lata 70. XX wieku, ten okres ilustrują prace przedstawicieli wybranych pracowni: Jana Matejki, Józefa Pankiewicza, Wacława Taranczewskiego i Emila Krchy. Wystawa została poszerzona o prezentację dojrzałych prac niegdysiejszych studentów.

 

Fragment tekstu kuratora:

 

Odpowiedzi na pytanie dotyczące roli profesora poszukuje przygotowana przez Muzeum krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych wystawa Czterej Mistrzowie i ich pracownie. Koncepcja ekspozycji zakłada konfrontację czterech pracowni prowadzonych przez skrajnie odmienne indywidualności artystyczne, podejmując tym samym dyskurs na temat zmieniającego się oblicza profesora akademickiego i jego metod nauczania, a równocześnie dyskusję nad jakże istotną ideą tolerancji, wolności, wzajemnego szacunku.

 

Konfrontacji poddane zostały pracownie Jana Matejki i Józefa Pankiewicza, a zarazem dwa pokolenia oraz pracownie Emila Krchy i Wacława Taranczewskiego – przynależne do jednego pokolenia, lecz prowadzone przez profesorów o skrajnie odmiennych charakterach i innych sposobach kontaktu ze studentami. Ten wachlarz propozycji być może wskaże właściwą drogę do ideału pracowni akademickiej i ideału relacji mistrz – uczeń oraz potwierdzi ugruntowanie się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych idei wolności kreacji artystycznej.


Stefana Krzysztofowicz-Kozakowska



Wpisany przez Monika Żarnowska 10.01.2009r. Ostatnia zmiana 10.03.2016r.

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | [+48 12] 299 20 00 | Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć