Wyróżnieni w Call4Arts

W konkursie Call4arts2018, zorganizowanym przez Fundacje4Style i Galerię Dystans, nagrodzeni zostali studenci Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Od trzech lat w konkursie wybierane są najlepsze prace prezentowane w krakowskiej ASP podczas Dorocznej Wystawy Prac Studentów.

 

W tym roku nagrodę główną zdobyła Sylwia Brzyszczyk (Wydział Malarstwa). Wyróżnienia otrzymali: Karol Wycisk (Wydział Rzeźby), Kornelia Nowak (Wydział Rzeźby), Emil Strychała (Wydział Form Przemysłowych) oraz Jagoda Piotrowska (Wydział Architektury Wnętrz).


Sylwia Brzyszczak mówi:

"Fascynuje mnie człowiek.

Inspiruje - począwszy od malarstwa, poprzez fotografię, a także w pracach rysunkowych. Jego cielesność, instynkt, małostkowość wobec życia, jednocześnie wielkość wobec świata. Nic nie może być bliższe człowiekowi niż on sam. Z drugiej strony wciąż pozostaje dla siebie tajemnicą. Cóż może być w końcu piękniejszego niż ludzkie ciało - nacechowane przemijalnością, walczące z czasem, zmagające się ze śmiercią. Dające i odbierające życie.

W portretach malarskich porzucam nijakość na rzecz inności. Pojmuję piękno w nowy sposób, odnajdując je w  twarzach widocznie doświadczonych lub żywo doświadczających.

Malowane przeze mnie postaci istnieją we wszechogarniającej ciszy. W pozornie niczym niezmąconym spokoju. Jedynie poprzez nienachalne gesty, nasycone czerwienią oczy, czy sąsiedztwa przedmiotu, owa cisza staje się niepokojem. To z nim pozostawiam widza, mam nadzieję - na długo."


Sylwia Brzyszczyk_Czaszka

Sylwia Brzyszczyk Czaszka



Sylwia Brzyszczyk_Czerwona_linia

Sylwia Brzyszczyk Czerwona linia 

 

 

Karol Wycisk stwierdza:

"Strach - jako podmiot wypowiedzi artystycznej?”

Od pewnego czasu szukam odpowiedzi na pytanie - Czym tak naprawdę jest strach? Co go charakteryzuje? Z czym jest kojarzony oraz na jakie aspekty można go podzielić? Odpowiedź na te pytania znaleźć można między innymi w tekstach niemieckiego filozofa Martina Heideggera. W książce "Bycie i Czas" moją uwagę przykuł opis lęku jako modus położenia. Fenomen lęku da się rozważać z kilku punktów widzenia: analizujemy "przed czym" oraz "o co". Lęk można także podzielić na strach oraz trwogę, ten pierwszy dotyczy tego co mniej lub bardziej konkretne zaś drugie nie ma żadnego przedmiotu, jest trwogą przed nicością która u Heideggera konkretyzuje się w lęku przed indywidualną śmiercią. Heidegger rozróżniał lęk także na trzy aspekty: przestrach, grozę oraz przerażenie. Pozwolę sobie zacytować fragment książki Karola Tarnowskiego pt. "Pragnienie Metafizyczne" który idealnie opisuje idee moich prac inspirowanych właśnie ogólną tematyką strachu "Lęk powoduje, że człowiek wraz z światem staje się sam dla siebie obiektem agresji i potępienia. Człowiek wchodzi w przestrzeń obcowań z innymi jako w przestrzeń zła, gdzie wszystko, z samym sobą na czele, ulega dewaluacji, a liczy się tylko panowanie. Panowanie jest próbą obrony własnej godności, ale w przestrzeni zła człowiek sam czuje się zły i chce wziąć na innych odwet - na innych, na świecie lub na sobie. Odwet jest religią ludzi zalęknionych dla których staje się niemożliwe elementarne zaufanie i wiara w dobro”. Charakter tych prac nie ma na celu ukazania lub uświadomienia widza czym jest strach, jej celem jest znalezienie odpowiedzi i uświadomienie autora czym dla niego jest aspekt strachu. Nie same prace, lecz proces jaki towarzyszył podczas ich tworzenia oraz skłaniające ku temu przemyślenia miały doprowadzić do refleksji i dać odpowiedź na następujące zagadnienia: - Czym jest strach dla jednostki? - Jakie są konsekwencje strachu? - Jaka jest granica pomiędzy strachem a tchórzostwem? - Droga (zależność) z strachu do pokory - Moralność w odniesieniu do strachu - Jak się ma sumienie do strachu?
Każda z prac jest moją interpretacją różnych wydarzeń, przemyśleń które towarzyszyły całemu procesowi tworzenia poszczególnych rzeźb, lecz nie odwołują się one do żadnego konkretnego wydarzenia. Celem jest dla mnie nakłonienie odbiorcy do pochylenia się nad zjawiskiem strachu i podjęcie próby indywidualnego rozpatrzenia przywołanych przeze mnie zagadnień."

 

Karol Wycisk_Sumienie

Karol Wycisk Sumienie


Karol Wycisk_Tozsamość

Karol Wycisk Tożsamość



O pracach Kornelii Nowak:

"Wyróżnione prace są efektem poszukiwania przez autorkę indywidualnych sposobów wyrazu, dzięki którym stara się ona określić swoją drogę twórczą. Inspiruje ją natura, jej prostota i doskonałość form przez nią tworzonych. Fascynują ją również ludzie, ich zachowania i środowisko w którym funkcjonują.
UCIECZKA (Kroczący) - Eskapizm - ucieczka od problemów związanych z życiem, codziennością w świat iluzji i wyobrażeń. Pragnienie ucieczki od rzeczywistości może nastąpić wskutek silnego stresu, urazu psychicznego. Eskapizm często pojawia się w kryzysowych sytuacjach autorefleksji. Każda aktywna działalność może być sposobem na ucieczkę (sport, sztuka, praca).
ŻURAWIE - Inspiracją do pracy był codzienny widok Krakowa – pełnego żurawi i dźwigów budowlanych. Jest to rodzaj notatki dzięki której autorka opisuje swoje otoczenie, materializuje wrażenie jakie wywarły na niej te ażurowe formy rozlokowane/wpisujące się w strukturze miasta.”



Kornelia Nowak_Ucieczka

Kornelia Nowak Ucieczka


Kornelia Nowak_Zurawie

Kornelia Nowak Żurawie



Emil Strychała wyjaśnia:

"W mojej pracy chciałem zaprezentować kontrast, wywołując u odbiorcy pewien dysonans. Użyłem w tym celu twardego cementu, tak aby sprawiał wrażenie miękkiego i elastycznego. Rzeźba nie jest oczywista, gdyż jej kształty budzą skojarzenia z innymi materiałami niż te z jakich w rzeczywistości została wykonana. Można by powiedzieć, że jest ona iluzją. W końcu przedstawia na pozór miękkie poduszki wchodzące w korelację z twardymi przedmiotami, jednakże w rzeczywistości, nie ma w niej ani jednego miękkiego elementu.”



Emil Strychała_Kompozycja_75

Emil Strychała Kompozycja 75



Jagoda Piotrowska mówi:

"Projekt biurka, został zainspirowany tradycyjnym detalem stolarskim. Jego ideą było, aby łączenia były wykonane za pomocą tradycyjnych technik drewna oraz wszystkie elementy takie jak prowadnice czy zawiasy były drewniane. Formę blatu kształtuje detal stolarskiego łączenia drewna. Przechodzi on przez całą jego długość w dwóch miejscach blatu. W jednym z nich został zaprojektowany, ukryty zawias umożliwiający opuszczenie mniejszych elementów blatu, tworząc miejsce do przechowywania książek.”

 

Jagoda Piotrowska_Stolar

Jagoda Piotrowska Stolar

 

Konkurs Call4Arts skierowany jest do studentów wszystkich kierunków Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Nagroda główna jest tylko jedna. Uhonorowany nią zostaje najzdolniejszy student, wyróżniający się talentem i potencjałem, który pozwoli mu wybić się na współczesnym rynku światowej sztuki. Za wyjątkowo ciekawe prace przyznawanych jest max. 5 wyróżnień, będących motywacją do dalszej pracy twórczej. W konkursie można wygrać tylko raz. Wyróżnienia otrzymywać można wiele razy.

Podstawą do wyboru zwycięskich prac jest doroczna wystawa prac studentów. W jury konkursu zasiądą osoby niezależne, niezwiązane z krakowską ASP i niebędące artystami. Idea konkursu zakłada zapewnienie dynamicznego startu w branży kultury i sztuki najlepszym studentom artystycznych kierunków krakowskiej ASP, promowanie wybitnych talentów, wspieranie rozwoju nabytych umiejętności oraz stworzenie możliwości nawiązywania cennych kontaktów zawodowych.

 

Nagrodą główną jest wyjazd na Art Basel – największe targi sztuki na świecie odbywające się w Bazylei - promocja artysty oraz możliwość organizacji indywidualnej wystawy. Nagrodą dodatkową dla wszystkich laureatów konkursu jest wspólna wystawa w Fundacji4Style, wydanie katalogu z nagrodzonymi pracami, promocja w kanałach informacyjnych Fundacji, pozycjonowanie w Internecie oraz stworzenie dedykowanego profilu artysty na stronie internetowej Fundacji 4 Style.

 

Wernisaż wystawy pokonkursowej odbył się 8 listopada 2018 r. w Galerii Dystans w Krakowie, ul. Św. Krzyża 14.


ASP_w_Krakowie_01ASP_w_Krakowie_02ASP_w_Krakowie_03ASP_w_Krakowie_04ASP_w_Krakowie_05ASP_w_Krakowie_06ASP_w_Krakowie_07ASP_w_Krakowie_08

 pikto brzyszczyk



Wpisany przez Monika Żarnowska 29.11.2018r. Ostatnia zmiana 29.11.2018r.

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | [+48 12] 299 20 00 | Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć