W ramach Roku Kobiet z ASP w Krakowie zapraszamy na wernisaż wystawy "HERstoria sztuki II"

Z okazji Roku Kobiet z ASP w Krakowie zapraszamy na wernisaż wystawy "HERstoria sztuki II", który odbędzie się w Dzień Kobiet tj. w piątek, 8 marca 2019 r., o godz. 19.00 w Galerii Domu Norymberskiego (Kraków, ul. Skałeczna 2). Wystawa będzie czynna do 30 marca 2019 r.

 

HERstoria sztuki_II_plakat

 

Kuratorka wystawy dr hab. Iwona Demko pisze:

Dawno, dawno temu kiedy mój syn był w szkole podstawowej w czasie jednego z letnich spacerów popatrzył na mnie i powiedział: Po co tyle energii poświęcasz kobietom, skoro i tak wiadomo, że nic z nich nie będzie. Przecież kto odkrył Amerykę? Mężczyzna. Kim są wybitni uczeni? Mężczyznami… 
Philip Wesley Jackson mówił o „ukrytym programie” jaki jest nam przekazywany w szkole. Są to wszystkie „niezaplanowane” efekty edukacji. Ukryte aspekty programu kształcenia. Elliot W. Eisner wskazywał na tzw. „luki”, czyli pominięte w programach nauczania treści. Jednym z takich braków w edukacji jest historia kobiet, która rzadko kiedy pojawia się na stronach podręczników. Nie uczymy się o tym jak wyglądał dostęp kobiet do edukacji, co wiele wyjaśnia, jeśli chodzi o ich liczbę wśród wybitnych naukowców czy artystów. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że przez większą część historii kobiety miały ograniczony dostęp do nauki. Krakowska Akademia Sztuk Pięknych przyjęła pierwszą studentkę Zofię Baltarowicz-Dzielińską 100 lat po tym jak zaczęli się tam uczyć mężczyźni.
Badania biorące pod uwagę kategorię płci kulturowej dowodzą bezsprzecznie, że szkoła, podobnie jak rodzina, rówieśnicy, najbliższe otoczenie, Kościół i inne instytucje, jest uwikłana w procesy reprodukcji i wzmacniania stereotypowych poglądów na temat płci. Zarówno nauczycielki i nauczyciele (ich przekonania, oczekiwania, nastawienia i zachowania), jak i sposób organizowania edukacji (oficjalne programy nauczania, podręczniki) tworzą mechanizm podtrzymujący i produkujący nierówną pozycję kobiet i mężczyzn w społeczeństwie i kulturze (dominację chłopców i mężczyzn)*.
Powoli sytuacja ta zaczyna się zmieniać. Kobiety odzyskują swój głos tworząc herstorię, czyli historię opowiedzianą z kobiecej perspektywy, w której bohater zyskuje rodzaj żeński i staje się bohaterką. 
Wystawa jest kontynuacją pomysłu kuratorskiego z 2016 roku pt. „HERstoria sztuki”. Zaproszone do jej udziału artystki odnoszą się do wybranego przez siebie dzieła sztuki, którego autorem jest mężczyzna i podejmują z nim artystyczny dialog. Okazją do tegorocznej wystawy stał się „Rok Kobiet z ASP” obchodzony na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 2019 roku.

*I. Chmura-Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, „Niegodne historii”?, Poznań 2015, s. 14.

 

Artystki biorące udział w wystawiei:

  • PAMELA BOŻEK - ur. 1991, córka Mirosławy z domu Kończyńska, wnuczka Anny z domu Urban. Doktorantka w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odniesienie do Bez tytułu (Apteczka) Wilhelma Sasnala.
  • NATALIA CIKOWSKA - ur. 1993, córka Joanny z domu Janucka, wnuczka Lucji z domu Wierzchowska. Studentka V roku w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odniesienie do Jak wytłumaczyć dzieło sztuki martwemu zającowi Josepha Beuysa.
  • IWONA DEMKO - ur. 1974, córka Teresy z domu Toczek, wnuczka Zofii z domu Pawłowska. Absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2008 pracuje w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby w macierzystej uczelni, obecnie na stanowisku adiunktki. Odniesienie do Bóg Ojciec Andrea del Castagno, Francesco da Faenza.
  • PAULINA GÓRNIAK - ur. 1987, córka *...*, wnuczka Teresy z domu Stępień. Absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Założycielka Pracowni Plastycznej ATO.  Odniesienie do Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle istoty żyjącej Damiana Hirsta.
  • CAMILA IDENABAL - SOSINA / Kamil Sosin - Ur. 1994 syn Beaty z domu Ochal wnuk Alfredy z domu Kosińska. Student V roku w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.  Odniesienie do Go, Go Felixa Gonzaleza-Torresa.
  • NATALIA KLIMALA - ur. 1995, córka Małgorzaty z domu Kozyra, wnuczka Zdzisławy z domu Stec. Studentka II roku w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby oraz studentka III roku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odniesienie do Crying Girl Roy Lichtenstein.
  • MAGDALENA RĘBISZ -  ur. 1991, córka Danuty, wnuczka Katarzyny. Studentka IV roku w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odniesienie do Bachusa Diego Velazqueza.
  • NATALIA SARAD - ur. 1994, córka Małgorzaty z domu Kmak, wnuczka Stanisławy z domu Urban. Studentka IV roku w Pracowni Rzeźby IV na Wydziale Rzeźby, na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Odniesienie do Nie wiem Oskara Dawickiego.
  • PATRYCJA ZELEK - ur. 1994, córka Lucyny z domu Augustyn, wnuczka Marii z domu Pajor. Obecnie studentka V roku w Pracowni Rzeźby II (kiedyś w Pracowni Rzeźby IV) na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Odniesienie do Antropometrii Yves Kleina.

pikto herstoria

 



Wpisany przez Monika Żarnowska 04.03.2019r. Ostatnia zmiana 04.03.2019r.

Ta strona używa cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | [+48 12] 299 20 00 | Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć