Uruchamiamy pierwsze szkolenia realizowane w ramach projektu „Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki w ASP w Krakowie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.
Celem projektu jest przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki przez studentów oraz studentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (ASP) poprzez wprowadzenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku drop-out.
Kluczowym czynnikiem w minimalizacji drop-out jest odpowiednie wsparcie ze strony kadry uczelni. W tym celu konieczne jest podnoszenie kompetencji zarówno nauczycieli akademickich jak i pracowników administracyjnych przede wszystkim w zakresie zdolności do rozpoznawania i reagowania na potrzeby studentów oraz komunikacji.
W 2025 roku zaplanowaliśmy szkolenia z tematyki: Nieświadome uprzedzenia, Język włączający, mikroagresje i mikronierówności dla kadry kierowniczej, osób pracujących w dziale nauczania (w tym sekcjach obsługi studentów), w biurze szkoły doktorskiej, biurze współpracy międzynarodowej, na stanowiskach administracyjno-organizacyjnych oraz stanowiskach administracyjnych w kancelarii uczelni:
Od 2026 roku uruchomione zostaną nabory na szkolenia dla kadry naukowo-dydaktycznej oraz kadry administracyjnej z następującej tematyki:
Kadra naukowo-dydaktyczna:
- Formy przekazywania wiedzy (używanie języka włączającego, inkluzja).
- Nieświadome uprzedzenia (szkolenie świadomościowe dotyczące zachowań demotywujących, stereotypizujących)
- Zachowania w sytuacjach trudnych (umiejętność właściwego reagowania, ukierunkowania osoby wspieranej, korzystania ze swoich zasobów, zachowanie granic w relacjach mistrz-uczeń).
- Osoby neuroatypowe i neuroróżnorodne – w jaki sposób współpracować z osobą studencką neuro, przy równoczesnym zachowaniu obowiązującego poziomu merytorycznego zajęć.
- Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie.
Szkolenia dla kadry administracyjnej:
- Zachowania w sytuacjach trudnych (umiejętność właściwego reagowania, ukierunkowania osoby wspieranej, korzystania ze swoich zasobów, zachowanie granic w relacjach akademickich).
- Nieświadome uprzedzenia (szkolenie świadomościowe dotyczące zachowań demotywujących, stereotypizujących).
- Język włączający, mikroagresje i mikronierówności.
- Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie.
O uruchamianiu poszczególnych naborów na szkolenia będziemy informować na bieżąco. Szczegóły dotyczące projektu znajdują się pod następującym linkiem: Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemukończeniu nauki w ASP w Krakowie | Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie