Warsztaty MŁODZI W POLSCE, powstały w ramach projektu "Odnalezione. Piękno w czasie i przestrzeni", finansowanego z tzw. funduszy norweskich. Były szansą na spotkanie grupy dzieci z Polski i Ukrainy z naszym narodowym dziedzictwem. W ciągu kilku intensywnych dni zajęć, zapoznaliśmy się z różnymi dziedzinami sztuki, kładąc nacisk na sztukę polską przełomu XIX i XX wieku oraz jej funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Młodzi w Polsce to warsztaty stworzone z myślą o kreacji i integracji. Spotkania miały na celu zapoznanie młodych uczestników z Polski i Ukrainy z polskim dziedzictwem – przedstawić wpływy kultury przeszłości i pokazać ich znaczenie we współczesnym świecie. Tytuł wydarzenia choć odnosi się do Młodej Polski – epoki, którą poznawaliśmy w ramach naszych działań, ale jest także swoistym przywitaniem młodych gości w kraju, ale i szerzej – nowych odbiorców w świecie sztuki.
Foto: Vira Kosina-Polańska
Każdy z dni warsztatowych dotyczył innego artystycznego zagadnienia. Zaczęliśmy od przygotowania artystycznych zielników. Poznawaliśmy kwiaty, ich nazwy, symbolikę i zastosowanie – od dekoracji wnętrz po wykorzystanie w projektach polichromii. Nasi współcześni młodopolscy artyści, podobnie jak ich poprzednicy, rysowali rośliny z natury, by następnie – podobnie jak Stanisław Wyspiański – używać tych rysunków w sposób dekoracyjny.
Nie przypadkowo warsztaty odbywały się w Bronowicach. Drugiego dnia wyruszyliśmy do Rydlówki – obecnie jednego z oddziałów Muzeum Krakowa, a 120 lat temu miejsca tętniącego życiem artystycznym i stanowiącego ostoję dla licznych krakowskich twórców, poetów, malarzy i artystów, którzy wyruszali na wieś, by szukać korzeni polskiej tradycji. O historii, ówczesnych obyczajach i kulturze opowiadali nam zaangażowani pracownicy Rydlówki. Następnie, śladem młodopolskich poprzedników, rozpoczęliśmy plener – rysowaliśmy w otoczeniu natury, szkicowaliśmy otoczenie dworu, słowem: daliśmy się ponieść młodopolskiemu duchowi.
Szkice przenosiliśmy na płótna podczas trzeciego dnia warsztatów – przygotowaliśmy wielobarwną dekorację malarską, przy okazji poszerzając wiedzę o polichromii. W kolejnych dniach poznawaliśmy kolejne artystyczne zagadnienia: młodopolską modę i witraże. Zależało nam na wprowadzeniu tematu różnic kulturowych, pokazania, jak przejawiają się one w sztuce i jak odbijają się w przestrzeni społecznej, kulturowej i narodowej.
Podczas ostatniego dnia spotkań, na warsztat wzięliśmy dzieło niepisanego patrona naszych spotkań – Stanisława Wyspiańskiego. Grupa uczestników wspólnie odtworzyła jego dzieło: witraż "Bóg Ojciec – Stań się". Pomysł w swoim założeniu był niezwykły. Każdy otrzymał za zadanie przygotowania jednego z 20 fragmentów pracy. Dopiero połączenie wszystkich części w całość umożliwiło zobaczenie sensu pracy i dzieła w całej swojej okazałości. Wystawiony w Galerii ASP przygotowany witraż funkcjonuje odtąd jako autonomiczne dzieło sztuki, ale także przypomina o wartości współpracy, tej artystycznej, ale nie tylko.
Akademia chce oswajać najmłodszych ze skomplikowaną, lecz fascynującą materią sztuki, z wiarą, że będzie to dla nich nie tylko świetna zabawa, ale czas rozwoju i twórczego kształcenia, który pozytywnie wpłynie na ich przyszłościowe działania. Ponadto, oparcie warsztatów na naszym dziedzictwie narodowym skutecznie koncentruje uwagę na wartościach i ułatwia zrozumienie współczesnego świata.
Przygotowane dzieła, w które uczestnicy wkładają czas, pracę i serce, chcemy pokazywać szerszej publiczności. Dlatego nie schowaliśmy szkiców plenerowych do przysłowiowej szuflady. Będzie można je zobaczyć już jesienią, podczas specjalnie przygotowanej wystawy w Galerii ASP w Galerii Bronowice.
Autorką warsztatów jest Izabela Biela, zajęcia przygotowały i poprowadziły: Izabela Biela i Margarita Vladimirova (odpowiedzialne za działania w ramach Kulturystyki), a także Ewa Dyga i Dorota Burtan – studentki Edukacji Artystycznej ASP. W warsztatach uczestniczyło 20 dzieci – z Polski i Ukrainy (dzięki współpracy z Fundacją Wolno Nam).
Warsztaty realizowane w ramach programu Kultura, Działanie 2: Poprawa dostępu do kultury i sztuki, Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021.
Moje podróże w ciemność to ryzykowne i pełne emocji oczekiwanie niespodziewanej przygody, to bezwolne dryfowanie w mrokach podświadomości. Niepohamowana chęć dotknięcia obrazu świata nieznanego, to gwałtowny, zachłanny wysiłek uchwycenia czegoś, co w pierwszym momencie istnieje nie posiadając formy ani treści. - Sławomir Karpowicz.
W drugiej edycji Konkursu Malarskiego im. Sławomira Karpowicza „NOKTURN” chcemy umożliwić młodym artystom opowiedzenie o ich codzienności, o podróżach w ciemność, takich, jakie odbywał Karpowicz w swoich obrazach. Wrażliwość ludzka w tych konkretnych czasach wojny jest niesamowicie ważna, należy ją podkreślać i pielęgnować, słuchać głosów młodych ludzi, wystawionych bardzo mocno na działanie tej rzeczywistości.
Uważamy, że naturalną potrzebą serca twórcy/twórczyni, jest opowiadanie o swoich przemyśleniach, obrazowanie swoich myśli. Chcemy stworzyć przestrzeń na te myśli.
Po pierwszej edycji konkursu, który obejmował swoją tematyką martwą naturę, jako jeden z najmocniejszych nurtów twórczości Sławomira Karpowicza, oraz był swego rodzaju sprawdzianem umiejętności formalnych studentów Akademii, nie odchodzimy od nieustannego wyszukiwania niezwykłych ludzi i niezwykłych obrazów. Niezwykłych o tyle, że pochodzących prawdziwie z wnętrza i opartych o wewnętrzne przemyślenia kompozycji.
Uważamy, że konkretne formowanie wizualne swoich wypowiedzi malarskich w temacie nokturnu jest równie trudne, jak prawdziwe ukazanie martwej natury w całej jej okazałości.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na www.
Regulamin Konkursu Malarskiego im. Sławomira Karpowicza „NOKTURN”.
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki wyróżniona kategorią naukową A w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki.
Decyzję o przyznaniu kategorii A, Minister Edukacji i Nauki podjął w oparciu o ewaluację jakości działalności naukowej, którą przeprowadziła Komisja Ewaluacji Nauki. Podstawowymi kryteriami były tu:
W przypadku wszystkich kryteriów, oceny dokonywali eksperci, powołani przez Ministra. Sposób przeprowadzenia oceny określały odpowiednie akty prawne i związany z nimi system punktacji. Wyjątkiem jest kryterium nr 3, które zobowiązuje uczelnię do przedstawienia opisu i stosownego materiału dowodowego. Dokumenty te również podlegały ocenie eksperckiej. Nasza Akademia zaprezentowała cztery opisy:
Dla tych co byli i widzieli, ale chcą znów poczuć ten klimat… Dla tych co nie mogli przybyć, lub nie zdążyli i bardzo tego żałują… Dla wszystkich cofamy się w czasie do wyjątkowych dni między 5 a 12 czerwca br. Zapraszamy na filmową retrospekcję z Wystawy końcoworocznej 2022 prac studentek i studentów wszystkich roczników Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
To była jedyna taka i niepowtarzalna wystawa, prezentująca w naturalnym środowisku twórczym, czyli bezpośrednio w pracowniach wszystkich wydziałów akademii, kilka tysięcy dzieł sztuki równocześnie.
To wielkie wydarzenie przyciągnęło w mury krakowskiej ASP setki osób, spragnionych bliskiego i bezpośredniego kontaktu z artystycznymi dziełami i twórcami.
Przeżyjmy więc to jeszcze raz, podążając za czujnym okiem kamery…
Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki
O kierunku
Dlaczego warto wybrać kierunek Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki?
studia podyplomowe Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki są częścią projektu CyberSalon Sztuki.
Program studiów podyplomowych Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki realizowany w Krakowskiej Szkole Biznesu jest wspólną inicjatywą Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w ramach projektu CyberSalon Sztuki.
Program studiów realizowany przez ASP został opracowany pod opieką merytoryczną dr Agnieszki Jankowskiej-Marzec.
Kierunek jest dla Ciebie, jeżeli:
Program studiów
Program studiów podyplomowych Artyści ASP w Krakowie: elementy inwestowania i zarządzania na rynku sztuki realizowany w Krakowskiej Szkole Biznesu jest wspólną inicjatywą Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Akademii Leona Koźmińskiego w ramach projektu CyberSalon Sztuki.
BLOK RYNEK SZTUKI
BLOK ZARZĄDZANIE
BLOK INWESTOWANIE
Razem: 180 godzin
Organizacja zajęć
Zajęcia odbywają się w trybie zaocznym, co dwa tygodnie, na kampusie Uniwersytetu Ekonomicznego lub w pomieszczeniach dydaktycznych poza uczelnią.
Rekrutacja
Rekrutacja na studia jest prowadzona dwa razy w roku, w terminach:
Zapisy są prowadzone przez Krakowską Szkołę Biznesu
Kryteria przyjęć
Czesne
Opłata rekrutacyjna dla studiów podyplomowych wynosi 200 zł (płatna podczas procesu rekrutacji przez system IRK lub po otrzymaniu Faktury VAT - w przypadku finansowania przez firmę).
Opłata za semestr: 3000 zł
Liczba semestrów: 2