Zaznacz stronę

“Formy” to internetowe pismo o dizajnie wydawane przez Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Publikuje recenzowane artykuły o charakterze problemowym, a jego celami są m.in. zachęcenie odbiorców do głębszej refleksji oraz nieustanne inicjowanie zaangażowanej dyskusji na temat roli projektantów w zmieniającym się świecie. Skierowane jest nie tylko do środowiska akademickiego, ale też do aktywnie działających projektantów i krytyków dizajnu. Właśnie ukazał się dwudziesty numer periodyku, poświęcony promocji dizajnu.

Przeszliśmy długą drogę od czasów, kiedy trzeba było informować, że jest coś takiego jak dizajn, poprzez pokazywanie, jaki może być – i że to nie tylko fikuśne obiekty – aż do sytuacji, w której dizajn próbuje odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w coraz większej liczbie dziedzin życia i konieczne jest rozszerzanie opowieści o kolejne nieoczywiste rozdziały. Informowanie oraz pokazywanie wartości naszego sposobu myślenia i naszych działań może przyczyniać się do rozwoju dyscypliny, a także ułatwiać komunikację zarówno wewnątrz naszego środowiska, jak i na zewnątrz.
Po co promować dizajn? Pokazywać w muzeum produkty, które można zobaczyć na sklepowej półce? Po co budować instytucje, które w obszarze swojego zainteresowania mają projektowanie. Po co przeznaczać ogromne środki finansowe na programy łączące świat biznesu i dizajnu. Po co pisać o projektowaniu czy organizować branżowe festiwale i konkursy? Z pomocą autorek i autorów w tym numerze chcielibyśmy znaleźć przekonujące odpowiedzi na te pytania – pisze we wstępie dr Piotr Hojda, redaktor prowadzący.

Obok tekstu wprowadzającego do tematyki numeru, spis treści stanowią teksty:

  • Dr Anna Śliwa, Dizajn dla wszystkich. Subiektywnie o wystawach projektowania,
  • Klaudia Kasprzak, Fenomen Eindhoven. Historia i rozwój Dutch Design Week,
  • Prof. Andrzej Szczerski, Dizajn w muzeum,
  • Dr Lubomira Trojan, Ewa Gołębiowska, Beata Mońka, Między światowością a lokalnością. Dylematy promowania polskiego dizajnu na przykładzie Zamku Cieszyn,
  • Weronika Rochacka Gagliardi, Projektowe laboratorium, czyli programy wsparcia dla biznesu oparte na dizajnie,
  • Dr hab. Jacek Mrowczyk, Promowanie przez pisanie. Rola publikacji i krytyki w kształtowaniu projektowania graficznego,
  • Filip Tofil, Wygrałem, zdobyłem, zapłaciłem…

Gorąco zachęcamy wszystkich do lektury i przemyśleń z nią związanych. A nowy numer dostępny jest na stronie internetowej czasopisma (link do strony czasopisma “Formy”)