Zaznacz stronę

Rozpoczynamy 13. numer „Restartu”! Nowe otwarcie intryguje i budzi ciekawość. Właśnie ono, ukryte pod hasłem „odwilży”, będzie na przestrzeni najbliższych trzech miesięcy stanowić przedmiot naszej refleksji.

W swoim wstępniaku zatytułowanym „Odwilż?” Magdalena Ujma, redaktor naczelna „Restartu”, pisze: „Po październikowych wyborach w powietrzu czuć było odwilż. Prawie cały polski świat sztuki odetchnął z nadzieją na zmianę. Jednak w jakim stylu te zmiany przeprowadzać i czy na pewno tak samo jak poprzednia władza – temat ten stał się przedmiotem gwałtownych sporów. Minęło już zresztą więcej niż pół roku od wyborów, a pięć miesięcy od zaprzysiężenia rządu, i można odczuć pierwsze efekty jego działalności. Entuzjazm niewątpliwie przygasł, pojawiły się za to głosy rozczarowania. Że zmiany idą za wolno; że nie są tak rozległe, jak by sobie uczestnicy życia artystycznego życzyli; że nie jest tak dobrze jak miało być. Inne jeszcze głosy studzą atmosferę. Są przeprowadzane zmiany na stanowiskach dyrektorskich w zawłaszczonych instytucjach, cofnięto wystawę Ignacego Czwartosa w Pawilonie Polskim na Biennale w Wenecji, minister Sienkiewicz odwołał dyrektorów kilku przejętych przez »dobrą zmianę« instytucji, w tym Zachęty i PiSF-u, jednak zmian w kolejnych placówkach nie da się przeprowadzić w szybkim tempie. Mowa między innymi o Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki w Łodzi”. A przechodząc na grunt lokalny dodaje: „Nie widać tutaj zbyt wielu śladów odwilży, oprócz tego, że w powietrzu czuje się mniej napięcia. W Krakowie mamy do czynienia z odczuciem, że najciekawsze wydarzenia dzieją się poza dużymi instytucjami kultury: albo w małych miejscach prowadzonych wysiłkiem osób prywatnych, albo w instytucjach publicznych, położonych na uboczu – tak w sensie fizycznym, jak i symbolicznym. Przykładem są artists-run-spaces różnego typu. Ostatnie lata przetrwały, usiłując ustabilizować swoją działalność, między innymi: Jak zapomnieć, galeria UFO, Piana, Szaber, Widna, a także głośny w czasie kampanii wyborczej Skład Solny”.
https://restartmag.art/od-redakcji-13

Na początek proponujemy tekst Kamila Kuitkowskiego pt. „słodkie dystopie, gorzkie utopie” o kuratorowanej przez Michalinę Sablik wystawie „Z popiołów” w Zachęcie
https://restartmag.art/slodkie-dystopie-gorzkie-utopie/

a poza tym:

Do zobaczenia na stronie Restartu!