BWA Tarnów zaprasza na wystawę inwentaryzacja_16_prześwietlenie autorstwa Marii Luizy Pyrlik, prezentowaną w przestrzeni galerii w Dworcu PKP w Tarnowie. Ekspozycja jest dostępna dla publiczności do 12 lutego 2026 roku. Kuratorem wystawy jest Arkadiusz Półtorak.
inwentaryzacja_16_prześwietlenie
Maria Luiza Pyrlik
Kurator: Arkadiusz Półtorak
Wystawa prezentuje fotografie z najnowszego cyklu prac Marii Luizy Pyrlik, pod tytułem inwentaryzacja_16 (2025). Liczba zawarta w tytule to numer budynku Domu Książków, mieszczącego się przy ul. Chopina 16 w Tarnowie, w którym artystka zarejestrowała obrazy przy użyciu Polaroida z lat 70. XX wieku. Podobnie jak sam aparat, willa liczy blisko pięćdziesiąt lat. Współcześnie uchodzi za pomnik powojennego neomodernizmu. Dla kilku pokoleń tarnowian była jednak miejscem powszednim, które odwiedzano, by przebadać się w gabinecie gospodarza: lekarza medycyny Stanisława Książka. Podobnie jak w wielu pokrewnych cyklach fotograficznych Pyrlik, zdjęcia pokazane w BWA Tarnów „inwentaryzują” wnętrze obiektu architektonicznego, a jednocześnie „prześwietlają” relacje wiążące go ze społecznym otoczeniem. Co znamienne, od ikonicznego wnętrza salonu, artystkę interesują bardziej przestrzenie łączące mieszkalną część willi z obszarami dostępnymi publicznie: gabinetem lekarskim i pracownią rentgenowską.
Maria Luiza Pyrlik określa swoją praktykę mianem inwentaryzacji, lecz rezultatom jej pracy trudno przypisać utylitarny charakter. Artystka fotografuje miejsca, których tożsamość zaciera się pod wpływem współczesnych procesów urbanizacyjnych, a dzięki strategicznemu wykorzystaniu błędów technicznych i przypadkowych zniekształceń obrazu nadaje swoim pracom walory ekspresyjne. Charakterystyczne błędy nadają też spójność jej fotografiom z różnych lokalizacji, a ponadto ich wykorzystanie odzwierciedla konceptualny zamysł, z którego bierze się ironiczna wymowa tytułu inwentaryzacja. Zdjęcia Pyrlik nie składają się na prostą dokumentację wybranych miejsc. Mają raczej zwracać uwagę na jednostkowy, niepowtarzalny charakter relacji nawiązywanych z tymi miejscami przez użytkujące je osoby (w tym samą fotografkę).