Młoda Akademia 2025/2026

Młoda Akademia 2025/2026 to całoroczny, autorski kurs artystyczny dla dzieci i młodzieży organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w ramach projektu Kulturystyka ASP. Zajęcia prowadzone są w weekendy przez akademickich wykładowców i dydaktyków. Nadchodząca edycja będzie jubileuszową – piątą odsłoną kursu. Z tej okazji przygotowaliśmy program aż dla pięciu grup uczestników.
Na kurs obowiązują zapisy → link do formularza: https://forms.gle/J9i9gZpx6GxQTrnE8
Grupa A
Grupa wiekowa: 9-11 lat
Osoby prowadzące: dr Izabela Biela / dr Monika Nęcka
Miejsce: Plac Jana Matejki 13, poziom -1, sala C
Czas: 11.00-14.00 co druga niedziela miesiąca
Koszt: 1825 złotych płatne z góry lub 2025 złotych podzielone na 4 raty
Liczba uczestników: 12 osób
Najmłodsza grupa, która dopiero rozpoczyna przygodę ze sztuką w Młodej Akademii, będzie poznawać podstawowe pojęcia, idee oraz tendencje, a także związek następujących po sobie zmian w historii i kulturze, poprzez twórcze i kreatywne działania artystyczne. Każde zajęcia poświęcone zostaną innym zagadnieniom z wybranej epoki i będą polegały na ćwiczeniu i rozwoju konkretnych technik artystycznych. Nie zapomnimy też o dobrej zabawie, wyobraźni, myśleniu, wyciąganiu wniosków i pracach zespołowych. Co w spotkaniach ważne, stawiamy na równoczesny rozwój umiejętności warsztatowych – manualnych, jak i tych kreatywnych – intelektualnych, chcąc nie tylko zainteresować sztuką, ale pokazać jej znaczenie w codziennym życiu. Wierzymy, że poprzez działania artystyczne najmłodsi uczestnicy zyskają wiedzę i umiejętności, które przydadzą im się w dalszym rozwoju artystycznym, ale także edukacji, a nawet szerzej – życiu.
Harmonogram zajęć:
Niedziele w 2025: 12.10, 26.10, 16.11, 30.11, 14.12
Niedziele w 2026: 11.01, 25.01, 22.02, 8.03, 22.03, 12.04, 26.04, 17.05, 31.05, 21.06
Łącznie 15 zajęć
Tematy zajęć
1 zajęcia: Jaskinie, polowania i figurka Wenus
Poszukamy śladów sztuki w jaskiniach i porozmawiamy o jej magicznej funkcji. Uczestnicy wykonają rzeźbę z gliny.
2 zajęcia: Egipski kanon
Zastanowimy się czym jest cywilizacja i jakie tajemnice kryły w sobie hieroglify. Zastanowimy się nad rolą bohatera i przywódcy. Stworzymy i opiszemy wymyślonego bohatera w kanonie sztuki egipskiej.
3 zajęcia: Grecki porządek
Dowiemy się co nowego Grecy wnieśli do kultury, nauki, sztuki, polityki. Stworzymy wielkoformatową wycinankę wazy greckiej i zastanowimy się nad rolą muzeum.
4 zajęcia: Opowieści biblijne
Na początku było słowo… zastanowimy się nad rolą obrazu – ilustracji, zdjęcia oraz przeanalizujemy w jaki sposób działa słowo, które stanowi impuls do uruchomienia naszej wyobraźni. Spróbujemy narysować coś, czego nigdy nie widzieliśmy.
5 zajęcia: Moneta rzymska
Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu… Skąd wzięło się to powiedzenie? Podczas zajęć porozmawiamy o tym jak powstaje imperium. Prześledzimy mapy by poznać wielkość Imperium Rzymskiego i zastanowimy się jaką role odegrała w nim moneta. Stworzymy własne monety z gliny i następnie je pomalujemy.
6 zajęcia: Dobry pasterz
Omówimy sztukę wczesnochrześcijańską, aby przygotować się na nadchodzące zmiany w rzeźbie, architekturze i malarstwie. Poznamy pojęcia znaku i symbolu. Poznamy technikę sgraffito.
7 zajęcia: Upadek Imperium Rzymskiego
Spojrzymy na upadek Imperium Rzymskiego w szerszym kontekście by podsumować nasze dotychczasowe odkrycia i działania. Stworzymy kolaże i własną wizje sukcesu i upadku, wykorzystując do tego całą paletę środków. Zastanowimy się nad tym jak sztuka odzwierciedla to co dzieje się wokół nas.
8 zajęcia: Jaki kolor miało niebo w Bizancjum
Stworzymy własne wyobrażenie bizantyjskiego nieba, na wzór układanych niegdyś mozaik. Porozmawiamy o tym jak tworzyła się społeczność wokół kościoła i jaką rolę w tym procesie odgrywało Państwo.
9 zajęcia: W labiryncie strachu
Czego bali się ludzie w średniowieczu? A czego boimy się dzisiaj? Podczas zajęć stworzymy grę planszową, która będzie nie tylko kreatywnym działaniem, ale okazją do powtórzenia wcześniejszych zagadnień. Zastanowimy się z czego biorą się emocje i w jaki sposób są reprezentowane w kulturze. Przeanalizujemy rzeźby wczesnego średniowiecza oraz początki sztuki romańskiej.
10 zajęcia: W stronę słońca
Poznamy charakterystykę pierwszych katedr gotyckich i zastanowimy się jaką rolę odegrało w nich światło. Witraże gotyckie posłużą nam za przykład do rozmowy wokół dekoracji, designu i projektowania. Podejmiemy próbę zaprojektowania własnych witraży.
11 zajęcia: Kazania, które odmieniły sztukę i sprowadziły malarstwo na ziemię
Tym razem przeanalizujemy przełomowy moment w malarstwie i nowe postrzeganie sztuki. Punktem odniesienia będzie malarstwo Giotta oraz myśli św. Franciszka, który chciał odmienić kościół, a zamiast tego odmienił sztukę. Z pomocą akwareli spróbujemy zachwycić się naturą.
12 zajęcia: Mistrzowie niderlandzcy
Pozostaniemy w krainie zachwytu i w krainie malarstwa. Portret, pejzaż, malarstwo rodzajowe, zmiany w perspektywie. Skupimy się na szczegółach, detalach, przedmiotach i kolorach. Pooglądamy i będziemy malować!
13 zajęcia: Potęga wyobraźni Hieronima
Przyjrzymy się artyście wyjątkowemu, którego malarstwo określa się jako odrażające, dziwaczne, śmieszne, przerażające… Szczegółowo omówimy jego obraz „Ogród rozkoszy ziemskich”, zastanawiając się skąd można czerpać inspirację. Pofantazjujemy, poszukamy jednorożców, następnie spróbujemy swoich sił w wymyślaniu i stworzeniu własnej pracy. Obejrzymy obrazy artystów współczesnych.
14 zajęcia: Uwaga człowiek!
Zastanowimy się czym jest odrodzenie i kim jest człowiek renesansu. Przeanalizujemy postać Leonarda da Vinciego i jego najsłynniejszy obraz – Monę Lizę. Stworzymy własne wizje tej postaci, które staną się dla nas pretekstem do refleksji nad człowiekiem w sztuce i w życiu.
15 zajęcia: Podsumowanie i omówienie prac, przygotowania do wystawy końcoworocznej.
Grupa B
Osoba prowadząca: prof. Adam Brincken
Miejsce: Plac Jana Matejki 13, poziom -1, sala C
Czas: 11.00-14.00 co druga niedziela miesiąca
Koszt: 1825 złotych płatne z góry lub 2025 złotych podzielone na 4 raty
Liczba uczestników: 12 osób
Zajęcia będą połączeniem wykładów, rozmów i prezentacji z praktycznym poznaniem i doznaniem języka jakim posługują się Sztuki Piękne. Ćwiczenia zostały skomponowane według zasady: od energii i emocji do nauki, i świadomości posługiwania się środkami artystycznego wyrażania. Poznawane terminy, hasła i nazwiska będą notowane przez uczestników w szkicownikach, by służyły jak rodzaj przypomnienia, budując jednocześnie podstawy wiedzy o sztuce i rodzącej się świadomości plastycznej. Poznanie różnorodnych środków wyrazu stworzy przestrzeń do świadomego ich użycia w zgodzie z zamiarem i wyobraźnią Młodego Akademika. Przestrzenią doznania będzie także szerokie pole oddziaływania i „mowy” innych sztuk; literatury i muzyki w tym dzieł innych artystów. Zajęcia dają szansę poznania sztuki i siebie samego, osobistych emocji, przemyśleń i wyobrażeń, stwarzając możliwość ich wyrażania.
Harmonogram zajęć:
Niedziele w 2025: 5.10, 19.10, 9.11, 23.11, 7.12, 21.12
Niedziele w 2026: 18.01, 1.02, 1.03, 15.03, 29.03, 19.04, 10.05, 24.05, 14.06
Łącznie 15 zajęć
Tematy zajęć
1 zajęcia: Czym jest kolor?
Jak go tworzyć, jaką energię sobą niesie, jak go nazywać?
2 zajęcia: Jak wyrazić radość i zachwyt? Jak zamyślenie czy smutek?
Gamy i ekspresje kolorów.
3 zajęcia: Energia kontrastów barwnych i faktur
Jak świadomie posługiwać się różnicą kolorów i materii.
4 zajęcia: Czym jest komponowanie?
Rodzaje kompozycji, które dają szansę wyrażenia i przekazania widzowi zamierzonych treści.
5 zajęcia: Czym jest rysunek?
Notatki, szkice, studia, czerń i biel, gama walorowa, różnorodne środki wyrazu artystycznego.
6 zajęcia: Szkicownik notatnikiem artysty
Codzienność rysowania, poznawanie kształtów i szybko mijających spostrzeżeń.
7 zajęcia: Łagodność i krzyk czerni oraz bieli
Jak posługiwać się kontrastem i gamą monochromatyczną.
8 zajęcia: Moje i innych artystów źródła inspiracji
O czym myślę, co sobie wyobrażam, o czym śnię?
9 zajęcia: Czy natura to tylko przyroda?
Czy krajobraz to to samo co pejzaż?
10 zajęcia: Jak wygląda „prywatne życie” przedmiotów?
Rozmaitości martwych i „żywych przedmiotów”.
11 zajęcia: Jak wyglądam? Jak wyglądają inni?
Autoportret, portret, karykatura, kim jestem ? kim są inni?
12 zajęcia: Czy sztuka jest formą wypowiedzi?
Czy to co chcę wyrazić mają szansę odebrać, zobaczyć inni?
13 zajęcia: Czy muzykę i literaturę da się namalować?
Czym jest inspiracja innym dziełem sztuki? Czym jest trawestacja?
14 zajęcia: Czy artysta powinien być „czułym wędrowcem”?
Na co kierować swój wzrok? Jak patrzeć? Na co zwracać uwagę? Czym „karmi się” wrażliwość ?
15 zajęcia: Podsumowanie i omówienie prac, przygotowania do wystawy końcoworocznej.
Zajęcia zakończą się tygodniową wystawą osób uczestniczących w zajęciach. Będzie ona fragmentem wspólnej końcoworocznej ekspozycji prac studentów i doktorantów w całej Akademii.
Grupa C
Osoba prowadząca: prof. Adam Brincken
Miejsce: Plac Jana Matejki 13, poziom -1, sala C
Czas: 11.00-14.00 co druga sobota miesiąca
Koszt: 1825 złotych płatne z góry lub 2025 złotych podzielone na 4 raty
Liczba uczestników: 15 osób
W ramach pierwszej części zajęć uczestnicy wykonają rysunkowe szkice z natury. Będą one punktem wyjścia do zadania pytań o sens sztuki. Notowane będą spojrzenia w formie notatek rysunkowych i malarskich. Ich motywem będą pojedyncze przedmioty, martwe natury, twarze i postaci. Doznaniem staną się różnorodne techniki rysunkowe i malarskie w tym collage. Spontaniczne i studyjne prace będą uczyły skupienia i wrażliwości. Przyczynią się także do zaniku obawy o błąd. Zaczną tworzyć, budować drogę w uczestnikach zajęć ku osobistym wyborom własnych środków wyrazu artystycznego.
Druga część zajęć to zagłębienie się zarówno w świat natury, jak i kultury. Postrzegana natura poruszy wyobraźnię a kultura przyniesie obrazy innych artystów, których specyfikę będziemy obserwować i badać. Muzyka i literatura poszerzą dotychczasowe źródła inspiracji, które staną się pretekstem do własnych kompozycji. Istotnym momentem zajęć będą permanentne wykłady z prezentacją a także dyskusja o sensie sztuki.
Harmonogram zajęć:
Soboty w 2025: 4.10, 18.10, 8.11, 22.11, 6.12, 20.12
Soboty w 2026: 17.01, 31.01, 28.02, 14.03, 28.03, 18.04, 9.05, 23.05, 13.06
Łącznie 15 zajęć
Tematy zajęć
1 zajęcia: Na początku był…a może zawsze jest rysunek?
2 zajęcia: Szkicownik notatnikiem artysty.
3 zajęcia: Łagodność i krzyk czerni, i bieli.
4 zajęcia: Gamy i ekspresje kolorów.
5 zajęcia: Energia kontrastów i faktur.
6 zajęcia: Czym jest komponowanie?
7 zajęcia: Jak wyrazić radość i zachwyt a jak bunt i sprzeciw?
8 zajęcia: Moje i innych poza naturą źródła inspiracji.
9 zajęcia: Czy sztuka jest formą wypowiedzi? Czy to na co patrzę jest tym co widzą inni?
10 zajęcia: Czy pejzaż jest tym samym co krajobraz? Czy natura to tylko przyroda?
11 zajęcia: Jak wyglądam, jak wyglądają inni? Kim jestem, kim są inni?
12 zajęcia: Jak wygląda „prywatne życie” przedmiotów?
13 zajęcia: Czy muzykę i literaturę da się namalować?
14 zajęcia: Czy artysta ma obowiązek być „czułym wędrowcem”?
15 zajęcia: Podsumowanie i omówienie prac, przygotowania do wystawy końcoworocznej.
Zajęcia zakończą się tygodniową wystawą osób uczestniczących w zajęciach. Będzie ona fragmentem wspólnej końcoworocznej ekspozycji prac studentów i doktorantów w całej Akademii.
Grupa D
Osoba prowadząca: prof. Edyta Sobieraj
Miejsce: Historyczna Pracownia Olgi Boznańskiej, ul. Piłsudskiego 21, III piętro
Czas: 11.00-14.00 co druga sobota miesiąca
Koszt: 1825 złotych płatne z góry lub 2025 złotych podzielone na 4 raty
Liczba uczestników: 12 osób
Zajęcia prowadzone przez prof. Edytę Sobieraj to konsekwentna praca nad rozwojem twórczych umiejętności przy użyciu różnych technik artystycznych. Ogólnym założeniem warsztatów jest nauka obserwacji, komponowania szukania proporcji, operowania plamą i kreską, a także walorem i kolorem w oparciu o zadania z natury i wyobraźni. Uczestnicy pracują na sztalugach malarskich i mają okazję zapoznać się z wieloma technikami rysunkowymi i malarskimi (takimi jak ołówek, węgiel, piórko, patyk, tusz akwarela, pastel tłusta i sucha, tempera, akryl). Zakres zadań jest szeroki: począwszy od nauki robienia szybkiej notatki rysunkowej czy malarskiej w oparciu o obserwacje przygotowanych aranżacji przestrzennych (martwa natura czy układy kompozycyjne z modelem) po bardziej studyjne i pogłębione ćwiczenia rysunkowe i malarskie. Często zmieniające się zadania wokół przedmiotu, martwej natury i modela dają możliwość ciągłego podejmowania nowych wyzwań artystycznych.
Wszystkie zajęcia poprzedzone są wprowadzeniem w daną technikę rysunkową i malarską. Uczestnicy mają dostęp do wszystkich materiałów takich kartony, kolorowe papiery, płótna, farby akrylowe i akwarelowe, pastele tłuste i suche, tusze, węgle, ołówki , kolorowe kredki, co daje możliwość poznania różnych technik artystycznych. Poprzez możliwość użycia wielu różnych środków wyrazu uczestnicy mają szansę na szeroki i indywidualny rozwój w oparciu o korektę i rozmowę z osobą prowadzącą zajęcia.
W zajęciach biorą czynny udział studenci Edukacji Artystycznej z Wydziału Malarstwa ASP, którzy służąc pomocą przy organizacji i merytorycznym prowadzeniu zajęć dodatkowo przygotowują krótkie prezentacje dotyczące różnych zagadnień z dziedziny sztuki. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych zdolności, poziomu i doświadczenia uczestników. Dużą wagę przykładamy do swobodnej atmosfery oraz twórczego i indywidualnego podejścia do sztuki.
Zajęcia odbywają się w historycznej pracowni słynnej malarki Olgi Boznańskiej. Klimat tego miejsca z pięknym światłem i przestrzenią dodatkowo buduje dobrą i artystyczną atmosferę naszych spotkań.
Harmonogram zajęć:
Soboty w 2025: 11.10, 25.10, 15.11, 29.11, 13.12
Soboty w 2026: 10.01, 24.01, 21.02, 7.03, 21.03, 11.04, 25.04, 16.05, 30.05, 20.06
Łącznie 15 zajęć
Tematy zajęć
1-2 zajęcia – przedmiot / martwa natura
Zajęcia będą polegać na nauce szkicowania, komponowania oraz bardziej pogłębionego rysunkowego studium przedmiotu i kompozycji z przedmiotami. Praca nad szkicem oraz studium przedmiotów w kompozycji z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych: ołówek, węgiel, sepia, patyk, tusz, sepia oraz malarskich takich jak pastel sucha i tłusta. Rozpoczniemy także pierwsze próby kolorystyczne poprzez szukanie relacji barwnych i walorowych.
Narzędzia: ołówek, węgiel, tusz, pastel, akwarela
3-5 zajęcia – przedmiot / martwa natura / pierwsze ćwiczenia z modelką
Kontynuacja pracy nad przedmiotem i martwą naturą będzie obejmowała szkice, poszukiwania proporcji i relacji między przedmiotami, ich materią i strukturą. Rozpoczniemy także pracę nad portretem i postacią poprzez zajęcia z modelką – będziemy szkicować i rysować układ postaci oraz podejmiemy pierwsze próby portretowe. Będą to szybkie szkice oraz studyjny rysunek modela w jednej pozie.
Narzędzia: akryl, płótno oraz techniki rysunkowe na papierze
6-8 zajęcia – dalsza praca w oparciu o martwą naturę i przedmiot oraz zajęcia z modelką
Część dalsza pogłębionych zajęć w oparciu o martwą naturę i przedmiot. Będziemy kontynuować wcześniejsze zadania, ale także wykorzystywać ku temu nowe techniki. Praca z modelką będzie polegała na próbie uchwycenia ruchu przy zmieniających się często pozach. Wykorzystamy do tego wszelkie techniki rysunkowe.
Narzędzia: akwarela, wszelkie techniki rysunkowe
9-15 zajęcia – malarstwo na płótnie oraz motyw postaci /wybór prac oraz ich aranżacja w ramach wystawy końcoworocznej
W ramach zajęć wykorzystamy różnorodne wykorzystywane dotąd techniki rysunkowe oraz malarstwo, włączając malarstwo na płótnie. W tej formie będziemy kontynuować pracę nad studium przedmiotu, a także będziemy wykonywać prace w oparciu o zadania z wyobraźni. Ćwiczenia z modelką będą polegały na kompozycji i wypracowaniu przestrzennej relacji z postacią. Będziemy także dopracowywać wybrane wcześniejsze zadania, od szkiców, przez portret po aranżacje przestrzenne.
Narzędzia: wszelkie techniki rysunkowe oraz malarskie
Grupa E
Osoba prowadząca: dr Dominik Stanisławski
Miejsce: Historyczna Pracownia Olgi Boznańskiej, ul. Piłsudskiego 21, III piętro
Czas: 11.00-14.00 co druga niedziela miesiąca
Koszt: 1825 złotych płatne z góry lub 2025 złotych podzielone na 4 raty
Liczba uczestników: 12 osób
Program, dostosowywany indywidualnie do każdej osoby biorącej udział w spotkaniach. Cykl nie ma zamkniętej formy i może być kontynuowany przez daną osobę w roku kolejnym, z uwzględnieniem rozwiniętych uprzednio zdolności. Praca z najbardziej oczywistymi narzędziami (pozornie najprostszymi, a przez to przysparzającymi określonych problemów, które będą dyskutowane w ramach cyklu spotkań): fotografia a rysunek, wideo a rysunek.
Program jest nastawiony na:
– rozwój kreatywności i wrażliwości artystycznej;
– podnoszenia umiejętność przekładania obserwacji na obraz;
– poznanie podstaw fotografii / wideo i rysunku i w konsekwencji dalsze rozwijanie umiejętności wypowiedzi w tych mediach
W pracy skupimy się na umiejętności kreowania własnych opowieści, budowaniu przekonania, że „moje widzenie jest unikalne i przez to ważne”. Dodatkowym ważnym elementem będzie rozwijanie autokrytycyzmu, czyli postawy streszczającej się w zdaniu „nie wszystko należy fotografować”, a także: „nie wszystko, co sfotografowane należy publikować w mediach społecznościowych”. Pracujemy telefonami komórkowymi lub aparatami fotograficznymi oraz notesami A4 (niezobowiązujący format papieru zapewnia znaczną swobodę).
Harmonogram zajęć:
Niedziele w 2025: 19.10, 26.10, 16.11, 23.11, 14.12
Niedziele w 2026: 11.01, 25.01, 22.02, 8.03, 22.03, 12.04, 26.04, 17.05, 31.05, 21.06
Łącznie 15 zajęć
Tematy zajęć
1 zajęcia: Okno. Aparat z kartonu
Budujemy symboliczny aparat fotograficzny z kartonu, rodzaj ramki służącej obserwacji rzeczywistości. Notujemy za pomocą szkicu, rysunku zaobserwowane fragmenty rzeczywistości: martwe natury, widoki z okna. Wykorzystujemy podstawowe narzędzia pracy: ołówek, papier, analizujemy różne kąty widzenia.
2 zajęcia: Rysunek. Patrzenie – obiektyw naszego aparatu
Rysujemy odręcznie bazując na obserwacji przy użyciu zbudowanego „aparatu – ramki”: martwe natury, widoki z okna, scenki, sytuacje z pracowni.
3 zajęcia: Kadr. Pierwsze fotografie – od ramki z kartonu do ramki telefonu
„Fotografujemy” bazując na obserwacji przy użyciu zbudowanego przez siebie „aparatu”. Doświadczenia przenosimy na pracę z telefonem komórkowym: fotografujemy naprawdę. Rozważamy kadrowanie poziome – kadrowanie pionowe.
4 zajęcia: Kompozycja. Czytanie obrazu – analiza
Analizujemy wykonane przed tygodniem autorskie fotografie. Pracujemy z telefonem, ołówkiem i papierem. Skupiamy się na analizie kompozycji.
5 zajęcia: Rysunek i fotografia w dialogu
Rysujemy odręcznie, bazując na obserwacji przy użyciu zbudowanego „aparatu”. Prowadzimy obserwacje „z oka”. Zajęciom towarzyszy prezentacja zestawu kanonicznych fotografii polskich oraz zagranicznych.
6 zajęcia: Kadr w ruchu. Wideo i linia czasu
Pracujemy z telefonem. Z poziomu fotografii przechodzimy w tryb wideo. Ćwiczymy kadrowanie poziome oraz kadrowanie pionowe. Rejestrujemy scenki w pracowni. Na bieżąco omawiamy kompozycje oraz pojęcie linii czasu.
7 zajęcia: Czas. Kompozycje wideo – analiza ujęć
Wciąż skupiamy się na różnicach i potencjale kadrowania poziomego a kadrowania pionowego. Analizujemy kompozycje wykonane na ostatnich zajęciach.
8 zajęcia: Rysujemy siebie. Portret – obserwacja – rejestracja
Wracamy do rysunku odręcznego, bazując na obserwacji przy użyciu zbudowanego „aparatu”.
Tym razem skupiamy się na portretach, wzajemnie sobie pozujemy w trakcie pracy.
9 zajęcia: Gest. Obraz jako prezent – laurka fotograficzna i rysunkowa
Przygotowujemy „laurki” fotograficzne, wideo bądź rysunkowe z okazji Dnia Kobiet. Fotografujemy własne odręczne rysunki.
10 zajęcia: Twarz. Portret fotograficzny – kadrowanie i emocje
Fotografujemy, pracujemy z telefonem. Analizujemy tryb portretowy. Rejestrujemy portrety koleżanek i kolegów. Na bieżąco omawiamy kompozycje.
11 zajęcia: Portret rysunkowy. Twarz w kompozycji
Rysujemy portrety koleżanek i kolegów. Uczymy się kompozycji.
12 zajęcia: Portret wideo. Ruch i czas
Pracujemy z telefonem w trybie wideo. Realizujemy krótkie portrety wideo koleżanek i kolegów.
Analizujemy kompozycje oraz linie czasu.
13 zajęcia: Obraz. Postprodukcja fotografii – kolory i walory
Poznajemy podstawy postprodukcji fotografii, skupiamy się na kolorze oraz wersji walorowej (czarno-białej). W ramach spotkania spróbujemy krytycznie przyjrzeć się zjawisku nadprodukcji obrazów fotograficznych w mediach społecznościowych. Szkicujemy oraz notujemy. Pracujemy na papierze oraz narzędziami rysunkowymi. W czasie zajęć następuje prezentacja kanonicznych obrazów fotograficznych.
14 zajęcia: Postprodukcja wideo. Montaż i narracja
Poznajemy podstawy postprodukcji obrazu wideo: podstawy montażu, kompozycji, linii czasu. W ramach spotkania spróbujemy jeszcze raz krytycznie przyjrzeć się zjawisku nadprodukcji obrazów wideo w mediach społecznościowych i mediach ogólnych. Szkicujemy oraz notujemy. Praca papierem oraz narzędziami rysunkowymi. W czasie zajęć prezentacja kanonicznych obrazów wideo.
15 zajęcia: Podsumowanie. Nasze obrazy – analiza i prezentacja
Praca z komputerem oraz projektorem. Analizujemy wspólnie wykonane przez nas prace.
Prezentacja kanonicznych obrazów fotograficznych.
Prowadzący
Dr Monika Nęcka jest metodyczką sztuki. Wykłada w Katedrze Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Prowadzi wykłady i warsztaty twórcze w kraju i za granicą. Autorka programu historii sztuki dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawu ćwiczeń z zakresu identyfikacji kulturowej dla dzieci. Członkini Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA oraz Forum Kraków. Stale współpracuje z Bunkrem Sztuki, Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury, Stowarzyszeniem Pomocy Socjalnej Gaudium et Spes oraz z Fundacją Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami w Krakowie.
Zajmuje się pedagogiką, metodyką nauczania wiedzy o sztuce, arteterapią, animacją kultury, pracą z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, warsztatami twórczymi, wychowaniem estetycznym, identyfikacją kulturową, książką i produktami dla dzieci, współpracą z muzeami i instytucjami kultury.
Prof. Adam Brincken – urodzony w 1951 roku w Nowym Sączu. Absolwent Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu, studiował w ASP w Krakowie w latach 1970/1975, otrzymał dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Adama Marczyńskiego. Malarz, uprawiający także witraż i polichromię w przestrzeniach sakralnych, rysownik, okazjonalnie scenograf, kurator i aranżer wielu wystaw problemowych i monograficznych, m.in. w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Tytuł profesora uzyskał w 1997 roku.
Prof. ASP Edyta Sobieraj – malarka, w latach 1990-1995 studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. W 1995 otrzymała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jana Szancenbacha. W 1998 stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Jest profesorem ASP na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Uprawia malarstwo olejne, akwarelę, litografię, wykorzystuje technikę collage’u.
Dr Dominik Stanisławski, ur. w 1979 w Łodzi. Artysta wizualny, doktor sztuk pięknych. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Pracuje jako adiunkt na macierzystym wydziale. Wcześniej studiował Filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Opiekun oraz kurator działający przy Galerii Wydziału Malarstwa krakowskiej ASP. Członek rady programowej Somaesthetics and the Arts Center. Współpracuje z Fundacją Imago Mundi oraz z Collegium Medicum UJ. Prowadzi przedmiot „Fotografia – rola w komunikacji i funkcje społeczne” na Wydziale Polonistyki UJ. Członek Kolektywu O.W.L. Swoje prace i projekty prezentował w ramach pokazów indywidualnych i zbiorowych w licznych ośrodkach w Polsce oraz w Europie, a także w Japonii, Tajwanie i USA. Zajmuje się obrazem.
Kontakt
Koordynatorka projektu
Joanna Chludzińska
specjalistka ds. edukacji
Adres
pl. Jana Matejki 13
31-157 Kraków