Projekty w toku
Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemukończeniu nauki w ASP w Krakowie
Nazwa projektu: Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki w ASP w Krakowie
Program: Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021-2027
Beneficjent projektu: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Grupy docelowe:
- Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie,
- Studenci i studentki ASP w Krakowie,
- Pracownicy ASP w Krakowie.
Cel projektu: przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki przez studentów oraz studentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (ASP) poprzez wprowadzenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku drop-out.
Finansowanie:
Całkowita wartość projektu: 4 358 352,46 zł
Wartość dofinansowania z EFS+: 4 227 601,79 zł
Data rozpoczęcia realizacji: 01.10.2025
Data zakończenia realizacji: 31.12.2028
Rezultaty/produkty wypracowane w trakcie realizacji projektów w ramach Programu FERS:
- wdrożone zaktualizowane, uproszczone, nowe procedury mające wpływ na minimalizację drop-out,
- wdrożony nowy system informatyczny obsługi studentów,
- wdrożone informatyczne systemy asystenta kandydata i studenta,
- podniesione kompetencje kadry w zakresie komunikacji ze studentem,
- zintensyfikowane wsparcie dla studentów,
- ulepszona komunikacja ze studentem dzięki działaniom zaplanowanym w ramach zad. 1.
Główne działania w ramach projektu:
- wsparcie procesu rekrutacji (lekcje pokazowe dla osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych i liceach, obejmujące prezentację uczelni i możliwych kierunków studiowania; przygotowanie krótkiego filmu dla kandydatów, który prezentowany będzie w trakcie lekcji pokazowych; opracowanie informatora o uczelni wykazującego jasne kryteria przyjęcia i opis ASP z użyciem języka włączającego).
- uproszczenie procedur (m.in. Regulaminu Studiów, Regulaminu Rekrutacji; uproszczenie opisów procedur; opracowanie i implementacja opisów procedur studenckich ze szczególnym uwzględnieniem procedur związanych z możliwością godzenia studiów z pracą zarobkową studentów; opracowanie i wdrożenie procedury monitorowania drop-out),
- wzmocnienie komunikacji (uproszczenie treści, informacji na www ASP z użyciem języka włączającego; zwiększenie efektywności platformy e-learningowej Moodle, gdzie będą umieszczane materiały dla studentów; wdrożenie nowego systemy informatycznego do obsługi studentów; implementacja na stronie www ASP dwóch chatbotów: odrębny dla kandydatów, odrębny dla studentów),
- szkolenia dla kadry naukowo-dydaktycznej:
1. Formy przekazywania wiedzy (używanie języka włączającego, inkluzja);
2. Nieświadome uprzedzenia (szkolenie świadomościowe dotyczące zachowań demotywujących, stereotypizujących);
3. Zachowania w sytuacjach trudnych (umiejętność właściwego reagowania, ukierunkowania osoby wspieranej, korzystania ze swoich zasobów, zachowanie granic w relacjach mistrz-uczeń);
4. Osoby neuroatypowe i neuroróżnorodne – w jaki sposób współpracować z osobą studencką neuro, przy równoczesnym zachowaniu obowiązującego poziomu merytorycznego zajęć;
5. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie, - szkolenia dla kadry administracyjnej:
1. Zachowania w sytuacjach trudnych;
2. Nieświadome uprzedzenia;
3. Język włączający, mikroagresje i mikronierówności;
4. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie. - wsparcie studentów/-tek z ograniczeniami zdrowotnymi oraz doświadczających kryzysu (zatrudnienie dwóch psychologów o różnej płci, aby studenci mogli wybrać preferowaną osobę; prowadzenie grup wsparcia rówieśniczego peer-support; warsztaty studenckie z zakresu radzenia sobie z nadmiernym stresem oraz z umiejętności adaptacyjnych wraz z opracowaniem poradnika na platformę Moodle; utworzenie na 7 wydziałach stref wyciszenia)
- wsparcie Biura Karier w zakresie przygotowania studentów/-tek na rynek pracy (wsparcie w poszukiwaniu pracy i wyborze ścieżki zawodowej poprzez wdrożenie platformy wspierającej program szkoleniowo-konsultacyjny, stażowy i mentoringowy, indywidualne konsultacje i szkolenia dla studentów: zarządzanie czasem, projektem i kryzysami twórczymi dla studentów pierwszych i ostatnich lat studiów).
