Zaznacz stronę

Projekty w toku

Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemukończeniu nauki w ASP w Krakowie

Nazwa projektu: Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki w ASP w Krakowie

Program: Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021-2027

Beneficjent projektu: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Grupy docelowe:

  1. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie,
  2. Studenci i studentki ASP w Krakowie, 
  3. Pracownicy ASP w Krakowie.

Cel projektu: przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki przez studentów oraz studentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (ASP) poprzez wprowadzenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku drop-out.

Finansowanie: 
Całkowita wartość projektu:
4 358 352,46 zł
Wartość dofinansowania z EFS+: 
4 227 601,79 zł 

Data rozpoczęcia realizacji: 01.10.2025
Data zakończenia realizacji: 31.12.2028

Rezultaty/produkty wypracowane w trakcie realizacji projektów w ramach Programu FERS:

  • wdrożone zaktualizowane, uproszczone, nowe procedury mające wpływ na minimalizację drop-out,
  • wdrożony nowy system informatyczny obsługi studentów,
  • wdrożone informatyczne systemy asystenta kandydata i studenta,
  • podniesione kompetencje kadry w zakresie komunikacji ze studentem,
  • zintensyfikowane wsparcie dla studentów,
  • ulepszona komunikacja ze studentem dzięki działaniom zaplanowanym w ramach zad. 1.

Główne działania w ramach projektu:

  • wsparcie procesu rekrutacji (lekcje pokazowe dla osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych i liceach, obejmujące prezentację uczelni i możliwych kierunków studiowania; przygotowanie krótkiego filmu dla kandydatów, który prezentowany będzie w trakcie lekcji pokazowych; opracowanie informatora o uczelni wykazującego jasne kryteria przyjęcia i opis ASP z użyciem języka włączającego).
  • uproszczenie procedur (m.in. Regulaminu Studiów, Regulaminu Rekrutacji; uproszczenie opisów procedur; opracowanie i implementacja opisów procedur studenckich ze szczególnym uwzględnieniem procedur związanych z możliwością godzenia studiów z pracą zarobkową studentów; opracowanie i wdrożenie procedury monitorowania drop-out),
  • wzmocnienie komunikacji (uproszczenie treści, informacji na www ASP z użyciem języka włączającego; zwiększenie efektywności platformy e-learningowej Moodle, gdzie będą umieszczane materiały dla studentów; wdrożenie nowego systemy informatycznego do obsługi studentów; implementacja na stronie www ASP dwóch chatbotów: odrębny dla kandydatów, odrębny dla studentów),
  • szkolenia dla kadry naukowo-dydaktycznej:
    1. Formy przekazywania wiedzy (używanie języka włączającego, inkluzja);
    2. Nieświadome uprzedzenia (szkolenie świadomościowe dotyczące zachowań demotywujących, stereotypizujących);
    3. Zachowania w sytuacjach trudnych (umiejętność właściwego reagowania, ukierunkowania osoby wspieranej, korzystania ze swoich zasobów, zachowanie granic w relacjach mistrz-uczeń);
    4. Osoby neuroatypowe i neuroróżnorodne – w jaki sposób współpracować z osobą studencką neuro, przy równoczesnym zachowaniu obowiązującego poziomu merytorycznego zajęć;
    5. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie,
  • szkolenia dla kadry administracyjnej:
    1. Zachowania w sytuacjach trudnych;
    2. Nieświadome uprzedzenia;
    3. Język włączający, mikroagresje i mikronierówności;
    4. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie.
  • wsparcie studentów/-tek z ograniczeniami zdrowotnymi oraz doświadczających kryzysu (zatrudnienie dwóch psychologów o różnej płci, aby studenci mogli wybrać preferowaną osobę; prowadzenie grup wsparcia rówieśniczego peer-support; warsztaty studenckie z zakresu radzenia sobie z nadmiernym stresem oraz z umiejętności adaptacyjnych wraz z opracowaniem poradnika na platformę Moodle; utworzenie na 7 wydziałach stref wyciszenia)
  • wsparcie Biura Karier w zakresie przygotowania studentów/-tek na rynek pracy (wsparcie w poszukiwaniu pracy i wyborze ścieżki zawodowej poprzez wdrożenie platformy wspierającej program szkoleniowo-konsultacyjny, stażowy i mentoringowy, indywidualne konsultacje i szkolenia dla studentów: zarządzanie czasem, projektem i kryzysami twórczymi dla studentów pierwszych i ostatnich lat studiów).

 

HARMONOGRAM WSPARCIA rok 2025

W 2025 roku zaplanowaliśmy szkolenia z następującej tematyki:

  1. Nieświadome uprzedzenia
  2. Język włączający, mikroagresje i mikronierówności

Szkolenia odbędą się w Domu Pracy Twórczej w Zakopanem, ul. Harenda 16, w godzinach 9:30 – 16:00, zaplanowano 3 przerwy kawowe i jedną przerwę na lunch. Zapewniamy dojazd, nocleg oraz catering. Liczebność grup jest ograniczona do maksymalnie 15 osób.

Terminy szkoleń:

  • 24–25 listopada 2025 r. – kadra kierownicza
  • 1–2 grudnia 2025 r. – dział nauczania (w tym sekcja obsługi studentów), biuro szkoły doktorskiej, stanowiska administracyjno-organizacyjne oraz ds. administracyjnych w kancelarii uczelni

W pierwszej kolejności nabór prowadzony jest wśród wyżej wskazanych grup pracowników.
Zainteresowane osoby prosimy o złożenie kompletu podpisanej dokumentacji, wymaganej Regulaminem (link poniżej) do dnia 20 listopada 2025 r. w Biurze Projektu, zlokalizowanym w siedzibie Biura Pozyskiwania Funduszy, pl. Matejki 13, pok. 220.

https://bip.malopolska.pl/asp,a,2770377,zarzadzenie-nr-762025-rektora-z-dnia-13-listopada-2025-roku-w-sprawie-wprowadzenia-regulaminu-rekrut.html

 

Szczegółowe informacje dotyczące wyjazdu i szkoleń zostaną przekazane osobom zakwalifikowanym w odrębnej korespondencji.
Szkolenia realizowane są w ramach projektu „Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki w ASP w Krakowie”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.

Celem projektu jest przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki przez studentów oraz studentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (ASP) poprzez wprowadzenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku drop-out.
Kluczowym czynnikiem w minimalizacji drop-out jest odpowiednie wsparcie ze strony kadry uczelni. W tym celu konieczne jest podnoszenie kompetencji zarówno nauczycieli akademickich jak i pracowników administracyjnych przede wszystkim w zakresie zdolności do rozpoznawania i reagowania na potrzeby studentów oraz komunikacji.

W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy: BPF-Projekty@asp.krakow.pl lub telefoniczny 508 997 525.