Zaznacz stronę

Projekty w toku

Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemukończeniu nauki w ASP w Krakowie

Nazwa projektu: Zatrzymać talenty: Program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki w ASP w Krakowie

Program: Fundusze Europejskie dla rozwoju społecznego 2021-2027

Beneficjent projektu: Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Grupy docelowe:

  1. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie,
  2. Studenci i studentki ASP w Krakowie, 
  3. Pracownicy ASP w Krakowie.

Cel projektu: przeciwdziałanie zjawisku przedwczesnego kończenia nauki przez studentów oraz studentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (ASP) poprzez wprowadzenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku drop-out.

Finansowanie: 
Całkowita wartość projektu:
4 358 352,46 zł
Wartość dofinansowania z EFS+: 
4 227 601,79 zł 

Data rozpoczęcia realizacji: 01.10.2025
Data zakończenia realizacji: 31.12.2028

Rezultaty/produkty wypracowane w trakcie realizacji projektów w ramach Programu FERS:

  • wdrożone zaktualizowane, uproszczone, nowe procedury mające wpływ na minimalizację drop-out,
  • wdrożony nowy system informatyczny obsługi studentów,
  • wdrożone informatyczne systemy asystenta kandydata i studenta,
  • podniesione kompetencje kadry w zakresie komunikacji ze studentem,
  • zintensyfikowane wsparcie dla studentów,
  • ulepszona komunikacja ze studentem dzięki działaniom zaplanowanym w ramach zad. 1.

Główne działania w ramach projektu:

  • wsparcie procesu rekrutacji (lekcje pokazowe dla osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych i liceach, obejmujące prezentację uczelni i możliwych kierunków studiowania; przygotowanie krótkiego filmu dla kandydatów, który prezentowany będzie w trakcie lekcji pokazowych; opracowanie informatora o uczelni wykazującego jasne kryteria przyjęcia i opis ASP z użyciem języka włączającego).
  • uproszczenie procedur (m.in. Regulaminu Studiów, Regulaminu Rekrutacji; uproszczenie opisów procedur; opracowanie i implementacja opisów procedur studenckich ze szczególnym uwzględnieniem procedur związanych z możliwością godzenia studiów z pracą zarobkową studentów; opracowanie i wdrożenie procedury monitorowania drop-out),
  • wzmocnienie komunikacji (uproszczenie treści, informacji na www ASP z użyciem języka włączającego; zwiększenie efektywności platformy e-learningowej Moodle, gdzie będą umieszczane materiały dla studentów; wdrożenie nowego systemy informatycznego do obsługi studentów; implementacja na stronie www ASP dwóch chatbotów: odrębny dla kandydatów, odrębny dla studentów),
  • szkolenia dla kadry naukowo-dydaktycznej:
    1. Formy przekazywania wiedzy (używanie języka włączającego, inkluzja);
    2. Nieświadome uprzedzenia (szkolenie świadomościowe dotyczące zachowań demotywujących, stereotypizujących);
    3. Zachowania w sytuacjach trudnych (umiejętność właściwego reagowania, ukierunkowania osoby wspieranej, korzystania ze swoich zasobów, zachowanie granic w relacjach mistrz-uczeń);
    4. Osoby neuroatypowe i neuroróżnorodne – w jaki sposób współpracować z osobą studencką neuro, przy równoczesnym zachowaniu obowiązującego poziomu merytorycznego zajęć;
    5. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie,
  • szkolenia dla kadry administracyjnej:
    1. Zachowania w sytuacjach trudnych;
    2. Nieświadome uprzedzenia;
    3. Język włączający, mikroagresje i mikronierówności;
    4. Rozpoznawanie studenta w kryzysie – pierwsze reagowanie.
  • wsparcie studentów/-tek z ograniczeniami zdrowotnymi oraz doświadczających kryzysu (zatrudnienie dwóch psychologów o różnej płci, aby studenci mogli wybrać preferowaną osobę; prowadzenie grup wsparcia rówieśniczego peer-support; warsztaty studenckie z zakresu radzenia sobie z nadmiernym stresem oraz z umiejętności adaptacyjnych wraz z opracowaniem poradnika na platformę Moodle; utworzenie na 7 wydziałach stref wyciszenia)
  • wsparcie Biura Karier w zakresie przygotowania studentów/-tek na rynek pracy (wsparcie w poszukiwaniu pracy i wyborze ścieżki zawodowej poprzez wdrożenie platformy wspierającej program szkoleniowo-konsultacyjny, stażowy i mentoringowy, indywidualne konsultacje i szkolenia dla studentów: zarządzanie czasem, projektem i kryzysami twórczymi dla studentów pierwszych i ostatnich lat studiów).